Online first: Universele schalen voor testuitslagen
Een pleidooi voor T-scores en percentiel rangorde scores
Edwin de Beurs, Jan Boehnke & Eiko Fried
De diversiteit aan meetinstrumenten die in gebruik zijn binnen de huidige ggz-praktijk bemoeilijkt de interpretatie van testuitslagen en de implementatie van Routine Outcome Monitoring (ROM). In dit artikel raden we aan bij het bespreken van testuitslagen met cliënten scores om te zetten naar universele schalen. De berekening van T-scores en percentiel rangorde scores wordt uitgelegd. We stellen voor om testresultaten uit te drukken als T-scores, met de algemene bevolking als referentiegroep. T-scores kunnen aangevuld worden met percentiel rangorde scores die gebaseerd zijn op een relevante klinische referentiegroep, om ze begrijpelijker te maken voor cliënten. We maken de voordelen van deze benadering inzichtelijk met gegevens uit drie veelgebruikte depressievragenlijsten. We bieden een Excel-file met oversteekformules voor diverse vragenlijsten om eenvoudig ruwe scores naar T-scores en percentiel rangorde scores om te zetten.
Inloggen VGCt en VVGT
Leden van de VGCt en de VVGT loggen in via de site van hun vereniging. Als u op die site bent ingelogd als lid, vindt u daar een button naar het Tijdschrift voor Gedragstherapie.
English
Behavioral Therapy: Journal for Behavioral Therapy and Cognitive Therapy ISSN 0167-7454
Information in English can be found here.