Inhoud

Een leertheoretische benadering van de therapeutische interactie.

Een nuttige en praktische aanvulling op N=1 studies?
4 februari 2015

Nederlands English

Samenvatting

De N=1 studie is een essentieel onderdeel van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut. De aspirant gedragstherapeut levert hiermee een ‘proeve van cognitief- gedragstherapeutische bekwaamheid' af. Het accent in N=1 studies ligt sterk op het toepassen van theoretisch onderbouwde, en empirisch geverifieerde behandelmethodes. In dit artikel presenteren twee gedragstherapeuten een beknopte samenvatting van hun N=1 studie, waarin een methode - gebaseerd op leertheoretische principes - is gehanteerd om de werkalliantie (therapeutische interactie) optimaal te benutten. Dit is een vaak een wat onderbelicht onderwerp bij N=1 studies. De ervaringen met deze aanpak worden kort besproken.

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

Literatuur

  • Cuijpers,  P.,  Bockting,  C.,  Oppen,  P.  van,  &  Huibers,  M.  (2010).  De  derde  golf  van  psy chotherapie bij depressie: Noodzakelijke vernieuwing of de kleren van de keizer?   Gedragstherapie, 34, 25-34.
  • Duncan, L.B., Miller, S.D., Sparks, J.A., Claud, D.A., Reynolds, L.R., Brown, J., & Johnson, L.D.   (2003). The Session Rating Scale: Preliminary properties of "working" alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3, 3-12.
  • Gilbert, P., & Leahy, R.L. (2007). The therapeutic relationship in the cognitive behavioral  psychotherapies. New York: Routledge.
  • Hafkenscheid, A. (2004a). De interpersoonlijke communicatietheorie van Donald Kiesler: de theorie (deel 1) en de praktijk (deel 2). Psychopraxis, 6, 15-19 en 59-64.  
  • Hafkenscheid, A. (2004b). Functional Analytic Psychotherapy (FAP): een leertheoretisch   kader om het psychotherapeutische proces te begrijpen en te beïnvloeden. Gedragstherapie, 37, 219-224.
  • Huibers, M., Bockting, C., Oppen, P. van, & Cuijpers, P. ( 2010). De kwaliteit van cognitieve   therapie in Nederland. Gedragstherapie, 43, 115-118.
  • Jong,  Laura  de  (2009).  n=1  over  een  korte  behandeling  bij  een  dwangmatige  cliënte.   Ongepubliceerde casusbeschrijving.
  • Keijsers,  Ger  P.J.,  Vissers,  Wiede,  Hutschemaekers,  Giel  J.M.,  &  Wittemen,  Cilia  L.M.   (2010). Empirische ondersteunde psychologische behandelingen. Moeten we dat nu  wel doen? Maandblad Geestelijke volksgezondheid, 65, 364-376.
  • Kohlenberg, R.J., & Tsai, M. (1994). Functional Analytic Psychotherapy: A radical behavioral approach to treatment and integration. Journal of Psychotherapy Integration,   4, 175-201.
  • Kohlenberg, R.J., Kanter, J.W., Bolling, M., Wexner, R., Parker, C., & Tsai, M. (2006). Functionele analytische psychotherapie, cognitieve therapie en acceptatie. In: Mindfulness  en Acceptatie, de derde generatie gedragstherapie. Amsterdam: Harcourt.
  • Rauwerda, N. (2010). Een kortdurende cognitief gedragstherapeutische behandeling bij:  Morbide Obesitas. Ongepubliceerd manuscript.
  • Sprey,  A.  (2002).  Praktijkboek  persoonlijkheidsstoornissen.  Diagnostiek,  cognitieve   gedragstherapie en de therapeutische relatie. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum.
  • Veeninga, A., & Hafkenscheid, A. (2010). Persoonsgerichte supervisie in de psychotherapieopleiding. Tijdschrift voor Psychotherapie, 36, 108-119.
  • Veeninga, A. (2010). Mechanisch toepassen van behandelprotocollen: een doodlopende   weg? Gedragstherapie, 43, 257-261.

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 57, nr. 3, sept 2024

Inloggen VGCt en VVGT

Leden van de VGCt en de VVGT loggen in via de site van hun vereniging. Als u op die site bent ingelogd als lid, vindt u daar een button naar het Tijdschrift voor Gedragstherapie.

English

Behavioral Therapy: Journal for Behavioral Therapy and Cognitive Therapy ISSN 0167-7454

Information in English can be found here.

Boeken