Inhoud

De AAQ-II (Acceptance and Action Questionnaire-II), een maat voor experiëntiële vermijding: normering bij jongeren

4 februari 2015

Nederlands English

Samenvatting

De Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II) is een vragenlijst die experiëntiële vermijding - of omgekeerd: psychologische flexibiliteit - meet. In 2008 werd de lijst officieel in het Nederlands vertaald, onderzocht en genormeerd bij volwassenen (Jacobs, Kleen, De Groot & A-Tjak, 2008). Experiëntiële vermijding is het vermijden van negatief geëvalueerde innerlijke ervaringen en blijkt een rol te spelen bij uiteenlopende psychische problemen. De AAQ-II bestond oorspronkelijk uit 10 items, maar recent onderzoek toonde aan dat een 7-itemversie psychometrisch iets sterker is. Dit werd bevestigd in het huidige onderzoek. De AAQ-II werd afgenomen in een gestratificeerde steekproef van 611 Vlaamse scholieren van gemiddeld 16 jaar. Gemiddelde scores en percentielscores worden gegeven per geslacht en per onderwijsvorm (ASO versus niet-ASO). Verder werden correlaties berekend met een aantal andere lijsten. De AAQ-II blijkt ook bij jongeren een psychometrisch degelijk instrument.

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

Literatuur

  • A-Tjak, J., & De Groot, F. (2008). Acceptance & Commitment Therapy. Een praktische inleiding voor hulpverleners. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
  • Bond, F.W., Hayes, S.C., Baer, R.A., Carpenter, K.M., Guenole, N., Orcutt, H.K., Waltz, T., &   Zettle, R.D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action  Questionnaire-II: a revised measure of psychological inflexibility and experiential  avoidance. Behavior Therapy, 42, 676-688.
  • Costa,  J.,  &  Pinto-Gouveia,  J.  (2011).  The  mediation  effect  of  experiential  avoidance   between coping and psychopathology in chronic pain. Clinical Psychology and Psychotherapy,18, 34-47.
  • Goldstone, E., Farhall, J., & Ong, B. (2011). Life hassles, experiential avoidance and distressing delusional experiences. Behavioural Research and Therapy, 49, 260-266.
  • Hayes, S.C., Strosahl, K.D., Wilson, K.G., Bissett, R.T., Pistorello, J., Toarmino, D., Polusny,   M.A., Dykstra, T.A., Batten, S.V., Bergan, J., Stewart, S.H., Zvolensky, M.J., Eifert, G.H.,  Bond, F.W., Forsyth, J.P., Karekla, M., & McCurry, S.M. (2004). Measuring experiential  avoidance: A preliminary test of a working model. The Psychological Record, 54, 553578.
  • Hosten,  T.  (2011). Experiëntiële  vermijding  bij  jongeren  uit  het  secundair  onderwijs.  Onderzoek  naar  verschillen  in  geslacht,  leeftijd,  onderwijsvorm,  emotieregulatie  en  behandeling.  Bachelorproef  Bachelor  in  de  Toegepaste  Psychologie,  Lessius  A ntwerpen.
  • Jacobs, N., Kleen, M., De Groot, F., & A-Tjak, J. (2008). Het meten van experiëntiële vermijding. De Nederlandstalige versie van de Acceptance and Action Questionnaire-II  (AAQ-II). Gedragstherapie, 41, 349-361.
  • Stinckens, N., Verdru, H., & Leijssen, M. (2010). Monitoring als therapeutisch instrument.   Bruggen slaan tussen klinische praktijk en onderzoek. Tijdschrift Klinische Psychologie, 40, 11-24.
  • Termote, S. (2011). Acceptance and Action Questionnaire-II: (normering)onderzoek over  experiëntiële vermijding bij de secundaire schoolbevolking. Bachelorproef Bachelor  in de Toegepaste Psychologie, Lessius Antwerpen.
  • Weinrib, A.Z. (2011). Investigating experiential avoidance as a mechanism of action in a  mindfulness intervention. Doctoral dissertation, University of Iowa. http://ir.uiowa.edu/etd/1105.

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 57, nr. 3, sept 2024

Inloggen VGCt en VVGT

Leden van de VGCt en de VVGT loggen in via de site van hun vereniging. Als u op die site bent ingelogd als lid, vindt u daar een button naar het Tijdschrift voor Gedragstherapie.

English

Behavioral Therapy: Journal for Behavioral Therapy and Cognitive Therapy ISSN 0167-7454

Information in English can be found here.

Boeken