Inhoud
Redactioneel
Samenvatting
Soms verschijnen er artikelen die een grote impact op het veld (kunnen) hebben. Een voorbeeld hiervan is het artikel van Craske en collega's uit 2014 over een alternatief verklaringsmodel voor exposurebehandeling: het inhibitorisch-leermodel. Dit artikel wordt door velen als een iconisch stuk beschouwd, onder andere omdat angststoornissen veel voorkomen en exposurebehandeling veel wordt toegepast. Het is dus relevant voor veel therapeuten, patiënten en onderzoekers. Dankzij een vertaling door Bram Vervliet en collega's konden we in ons tijdschrift een Nederlandse versie aan jullie aanbieden en ook Marleen Rijkeboer en Marcel van den Hout schreven er een mooi artikel over.1
Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar het inhibitorisch-leermodel en is er een discussie op gang gekomen in hoeverre er bewijs is voor de verschillende claims ervan en in hoeverre exposurebehandeling effectiever is geworden. In 2022 publiceerden Craske en collega's een geactualiseerde versie van het originele artikel.2 We zijn verheugd dat Bram Vervliet en Dirk Hermans de stap hebben genomen om dit artikel te vertalen naar het Nederlands en dat we jullie dit weer kunnen aanbieden. Tijdens het vertaalproces bleek dat het een zeer goed maar ook zeer complex artikel is. De auteurs hebben daarom een korte inleiding geschreven waarin de belangrijkste punten van het hoofdartikel uiteengezet worden en gekoppeld worden aan een casus. We hopen dat dit zo een prettig opstapje naar het hoofdartikel is. Kijk ook zeker even online, want daar zijn nog meer mooie casussen te vinden.
Daarnaast bevat dit eerste nummer van 2024 een artikel van Lotte van Drunen en Marc Verbraak over een pilotstudie naar exposurebehandeling met virtual reality bij adolescenten. En Yara Wurtz, Michel Reinders en Joanne van Slooten beschrijven hoe didactische principes kunnen bijdragen aan de klinische praktijk. Het nummer sluit af met een boekbespreking en de rubriek Voor u gelezen.
Ik wens jullie weer veel leesplezier.
Noten
- 1.Craske, M. G., Treanor, M., Conway, C. C., Zbozinek, T., & Vervliet, B. (2014). Maximizing exposure therapy: An inhibitory learning approach. Behaviour research and therapy, 58, 10-23; Rijkeboer, M. M., & Van den Hout, M. A. (2014). Nieuwe inzichten over exposure. Gedragstherapie, 47, 2-19; Vervliet, B., Depreeuw, B., Treanor, M., Conway, C. C., Zbozinek, T., & Craske, M. G. (2014). Exposuretherapie maximaliseren: Een benadering volgens het inhibitorisch-leermodel. Gedragstherapie, 47, 296-339.
- 2.Craske, M. G., Treanor, M., Zbozinek, T. D., & Vervliet, B. (2022). Optimizing exposure therapy with an inhibitory retrieval approach and the OptEx Nexus. Behaviour Research and Therapy, 152, 104069.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Inloggen VGCt en VVGT
Leden van de VGCt en de VVGT loggen in via de site van hun vereniging. Als u op die site bent ingelogd als lid, vindt u daar een button naar het Tijdschrift voor Gedragstherapie.
English
Behavioral Therapy: Journal for Behavioral Therapy and Cognitive Therapy ISSN 0167-7454
Information in English can be found here.